Nemzeti ünnep – határtalanul

„A százhatvanötödik tavasz köszönt ránk azóta, százhatvanötödször esküszünk! Hányszor esküdtünk rabságban százhatvanöt év alatt? Azt is nehezen tudnánk összeszámolni, hányféleképpen ünnepeltük már­cius 15-ét. És kik is voltak a drága hősök, a márciusi ifjak, a márciusi politikusok? A szerepeket kérjük vagy kapjuk. Elvállaljuk vagy vissza­adjuk. Jól vagy rosszul eljátsszuk. Az utókor ítéli meg tetteinket” – vissz­hangozta a súlyos megállapításokat és kérdéseket a nyíregyházi evan­gélikus Nagytemplom az idei március 15-i megemlékezésen a Técsői Magyar Tannyelvű Református Líceum diákjainak ünnepi műsorában. Majd gyönyörűségesen áradt a dallam: „…nem értheted, amíg nem él­tél nehéz éveket, / történjék bármi, míg élünk, s meghalunk, /mi egy vérből valók vagyunk!” A kárpátaljai szórványmagyarság jeles iskolá­jának tanulói a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium meghívásának tettek eleget az ünnepi hétvégén, kézenfekvő módon ők hozták hát a műsort is az idei iskolai ünnepségre.

Dorgai Zsófia, a szereplők egyike a 3/b-be, humán tagozatra jár a técsői líceumban, szabadidejében zongorá­zik, iskolai szakkörökbe jár, és tagja mind a líceum, mind pedig a gyüle­kezet kórusának. De ha a bemutat­kozáskor nem mondta volna el ma­gáról mindezt, már akkor kitalálhat­tuk, amikor az oltár előtt láttuk ma­gabiztos fellépését. A csütörtökön, a rendkívüli hidegben a főtéri Kossuth-szobornál tartott koszorúzás után a szereplésről kérdeztük.

– Nagyon jó érzés volt magyar test­véreinkkel közösen ünnepelni, mert számunkra pont olyan ünnep márci­us 15-e, mint azoknak, akik Magyaror­szág területén élnek – válaszolja.

– Érzett valami bizsergést műsor közben? Kaptak más jelentést a sza­vak most, mint az otthoni próbákon?

– Igen – jelenti ki határozottan és azonnal. – Minél idősebb vagyok, an­nál komolyabban tudom értékelni a nemzeti ünnep jelentőségét. Kárpátal­ján egyébként egyre nehezebb magyarnak lenni. Érettségire készülve szem­besülök az állam elvárásaival, hogy uk­rán nyelven kell vizsgáznom. Szeren­csére nagyszerű tanáraink vannak, akik segítenek abban, hogy a magyar nyelv és kultúra megtartása mellett az ukrán nyelvvel is elboldoguljunk.

Zsófia beavat élete első nagy di­lemmájába is: nem tudja, hol folytas­sa egy év múlva, az érettségi után. Ha Magyarországon tanul tovább, nem lesz visszaút, mert Ukrajnában nem fogadják el az itt szerzett diplomát. Ukrajnában viszont csak bizonyos szakokon tanulhat magyarul.

Tanára, a műsort összeállító föld­rajz-történelem szakos Takács Ta­más a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán szerzett diplomát, s mint mondja, az anyagi lehetőségek döntöttek helyette a to­vábbtanulásról, de utóbb bebizo­nyosodott, milyen jól van ez így.

– Csak nagyon ritkán térnek ha­za a Magyarországon diplomázó fi­atalok, aztán még a szüleiket is elvi­szik, tehát fogyatkozunk. Miközben másik nagy gondunkkal is meg kell küzdenünk: az asszimilációval!

A sok-sok vegyes házasságra utal, és kíváncsian fürkészi, feltűnt-e a templomban, hogy akcentussal beszé­lő fiatalok is szerepeltek a műsorban.

– Ha valakinek ez bántotta volna a fülét, elmondom, milyen nagy öröm nekünk minden ilyen gyermek, hisz neki magyar identitást adhatunk az iskolai évek alatt. Ha pedig törté­nelmi összefüggésben vizsgáljuk, jó, ha tudjuk, hogy 1848-49-ben renge­teg ruszin harcolt Kárpátalján a for­radalom céljaiért.

A técsői líceum számára nagyon értékes az a testvériskolai kapcsolat, melyet a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziummal ápol­nak. Más módja nem is lenne, hogy anyaországi látogatásra hozzák nö­vendékeiket – utal ismét az anyagi nehézségekre Takács Tamás.

Mindennek tudatában vannak a nyíregyházi intézményben is, ahol

már több mint egy évtizede küldetés­nek tekintik, hogy tanulóikat megis­mertessék a határon túli magyarság életével. A kezdeteket Tar Jánosné, a gimnázium igazgatója idézi fel:

– Az első lépéseket Erdély felé tet­tük. 2005 óta van testvériskolai kap­csolatunk a székelykeresztúri Berde Mózes Unitárius Gimnáziummal, a técsői református líceummal pedig 2008-tól. Ez nem korlátozódik csak a diákok utaztatására, hanem pedagó­giai együttműködést, a tanárok ta­pasztalatcseréjét is jelenti. Azonkívül igyekszünk bekapcsolni határon túli partnereinket az országos evangélikus versenyekbe, legalábbis a saját rendez­vényeinkbe mindenképpen. A Szalay Sándorfizikaversenyen is részt vettek már az erdélyi diákok, Az Úr érkezé­se szavalóversenyen pedig rendszeres indulók mindkét testvériskola tanu­lói. S ha megyünk, nem szeretünk üres kézzel menni: tankönyvek, segéd­könyvek, nyomtatópapír, táblafilc volt már a csomagban.

Mindez szerény ajándék ahhoz ké­pest, hogy most tizennyolc számító­gépet vitt az ünnep előtt Kárpátaljá­ra indult 8/7. osztály. Meglepő módon nem is Técsőre, mert Huszton, az ál­talános iskolában még nagyobb szük­ség van azokra az informatikai eszkö­zökre, amelyek Nyíregyházán a hosszan elhúzódó, európai uniós tá­mogatással megvalósult TIOP-pá-lyázatnak köszönhetően feleslegessé váltak. A nyíregyházi diákok egyéb­ként a técsői városi megemlékezés ak­tív közreműködői voltak a nemzeti ünnep alkalmából, míg a 11. évfolyam két osztálya Székelykeresztúron, az unitárius gimnázium ünnepi istentisz­teletén szolgált műsorral.

A Nyíregyházi Evangélikus Kos­suth Lajos Gimnázium határon túli kapcsolatai új lendületet kaptak azzal, hogy az intézmény a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Határtalanul pályáza­tán több mint egymillió forintot nyert. A pályázati projekt felelősétől, So­moskői Dénestőltovábbi részleteket tu­dunk meg:

– A pályázat révén tőlünk is többen utazhatnak idén, és hozzánk is több határon túli diák érkezhet. Az alkal­makat a nemzeti ünnepekhez igazítot­tuk, így október 6-án, az aradi vérta­núk napján a székelykeresztúri diákok adták nálunk a városi megemlékezés ünnepi műsorát. A mi diákjaink kö­zül akkor is utazott egy csoport Técső-re. Akkor azt a projektfeladatot kap­ták, hogy az ottani temetőben ápol­ják a líceum egykori tanárainak, a gyü­lekezet hajdani lelkészeinek sírjait.

A Határtalanul pályázat anyagi tá­mogatását óriási segítségnek érzik, a pénzből az utazás és a szállás költ­ségeit fedezhetik. Így vált lehetővé,

hogy Kárpátaljára harminc-harminc gyerek utazzon, az erdélyi testvéris­kolába pedig negyven diák látogat­hasson.

A Nyíregyházi Evangélikus Kos­suth Lajos Gimnázium mindig is büszke volt arra, hogy fontosnak tartja diákjai magyarságtudatának formálását. Csak kivételesen fordul­hat elő, hogy egy tanuló az érettsé­giig ne jutna el a határon túli magya­rok közösségéhez. Mint Takács Ta­mástól megtudtuk, a técsői líceum­ban is törekszenek arra, hogy minden tanítványukat elhozzák az anyaor­szágba, ám hogy egy ottani diáknak van-e útlevele, vízuma, az nagyban függ a szülők anyagi lehetőségeitől. A Határtalanul pályázat révén azon­ban nő az esély, hogy a fiatalok meg­tapasztalhassák az anyaországi és a határon kívül rekedt magyarok min­dennapjai közötti különbségeket – és az ennek ellenére mindig fellobbanó lelki egységet.

Veszprémi Erzsébet

Evangélikus Élet

2013. március 24.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük