Erdélyben határtalanul

A Határtalanul pályázat megnyerésével, az én osztályom, a 8/11., valamint 4/11.-es tanulók részt vehettek egy Erdélyi kiránduláson, melynek témája volt, hogy „Fedezzük fel Erdély templomait”. Négy nap alatt ismerkedtünk meg Erdély nevezetesebb templomaival, bányáival és tájaival.

A kirándulás programja:

1. nap: Nyíregyháza, Torda, Székelykeresztúr
  2. nap: Gyilkos-tó, Békás –szoros
  3. nap: Korond, Farkaslaka, Székelyderzs, Segesvár
  4. nap: Székelykeresztúr március 15-i ünnepség, hazautazás

Kirándulásunk alapja tehát ez volt, így sok szép, régi és történelmi jelentőségű templomot láthattunk. Szállásunkat a fogadó testvériskolánk, a Berde Mózes Unitárius Gimnázium kollégiuma biztosította.

Török Fruzsina 8/11.

Nagy várakozással, előzetes ismeretek birtokában és lelkileg felkészülten vágtunk neki a négynapos útnak. Talán nem is gondoltuk, inkább reméltük, hogy az élmény, ami vár ránk, felejthetetlen és meghatározó marad egy örök életre.

Guthy Fruzsina 8/11.

1. március 12.-én hajnalban indultunk a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumtól, majd nyolc óra környékén már a határon voltunk.

Ennek a napnak a középpontjában főképp az utazás volt. Az első megállónk a Király hágónál volt ahol levegőzhettünk egy kicsit. A csapadékos idő ellenére gyönyörű kilátásban részesülhettünk.

Békési Fanni, Nagy Tamás 8/11.

no images were found

Délután két órakor érkeztünk Tordára. Ez volt az első város, ahol templomokat tekintettünk meg, először a református templomot. Ezután a 1568-as tordai országgyűlés színhelyén helyeztük el koszorúnkat. Torda arról híres, hogy Európában először itt hirdettek vallásszabadságot. Ennek az eseménynek emlékéül állítottak egy márványtáblát a templom előterében.

Torda turisztikai szempontból kiemelkedő látványossága a sóbánya. A 172 lépcsőfok, amely a bánya aljához vezet, félelmetes és szédítő, ámde egyben csodálatos látványt nyújtott. Az izgalmasan kivilágított lépcsők után kevésbé izgalmas, azonban annál egyenesebb és egyenletesebb só folyosókon vezetett utunk, amely több helyen is elágazott. A Rudolf tárna aljában, többek között minigolf pálya és mini óriáskerék is helyet kapott. A Gazdagok lépcsőjén leereszkedve egy részen a Terézia tárnába látunk le, ahol a kitermelés óriási üreget hagyott maga után. A nagy űr miatt kialakuló visszhanggal sokat játszottunk. Ahogy letekintünk, észrevehetünk egy földalatti tavat, melynek melysége 0,5-8 m között változik és a bánya aljának 80%-át foglalja el.

Guthy Fruzsina 8/11.

Megismertük a bánya történelmét, nagyságát és hasznosságát is. Megtudtuk, hogy a bánya még 100 évig el tudná látni a világ lakosságát sóval, de ma már inkább „aranybányaként”, múzeumként több hasznot hoz. Itt az idegenvezetés után szabadon tölthettünk el egy kis időt a kellemesen hűvös 10-12°C-ban. Akinek kedve volt, felülhetett az óriáskerékre, asztaliteniszezhetett, golfozhatott.

Kovács Dóra 8/11.

no images were found

Nagyon tetszett a sóbánya főleg amikor egy nagyon mély szakadékba kiabáltunk és nagyon sokszor vissza hallhattuk a hangunkat de ezt kipróbáltuk tapsolással is ugyanilyen jól működött.

Poór Daniella 8/11.

Ahogy egyre mélyebbre haladtunk érezni lehetett a bánya levegőjének magas páratartalmát, mely az allergiások és az asztmások gyógyulását segíti elő.

Soltész Zsófi 8/11.

90 méter magasban sétálhattunk kialakított útvonalon, ami sok embernek a tériszony félelem miatt nehézséget okozott.

Szegedi Bertalan 8/11.

Miután elhagytuk a sóbányát, Székelykeresztúrra vezetett az utunk, ahova este nyolc óra körül érkeztünk meg. Ott a Berde Mózes Unitárius Gimnázium testvériskola velünk egykorú diákjai köszöntöttek minket. Megismerkedtünk velük, tanáraikkal. Miután elfoglaltunk a szállást és elfogyasztottuk vacsoránkat, megismerkedhettünk az ottani diákokkal. A kollégium ebédlőjében volt a találkozó, ahol több ismerkedős játékot is játszottunk. Az erdélyi diákok nagyon barátságosak, nyitottak és kedvesek voltak. Mindenki szimpatikusnak találta őket és jól kijöttünk velük.

Békési Fanni, Nagy Tamás 8/11.

Az ottani diákok tehát nagyon izgatottan és szeretettel vártak ránk. Örömmel telitett el minket, hogy mennyire segítőkész és barátságos mindenki.

Guthy Fruzsina 8/11.

Vasárnap reggel 7 órakor keltünk, hogy elkészülhessünk a 8 órai reggelire. A reggeli után elmondták az aznapi programot es elindultunk. Ezt az utat mar jobban élveztük, hiszen nem volt mindenki olyan fáradt és tudtunk beszélni, zenét hallgatni és csodálni a szép tájat.

Logojda Viktor 8/11.

Először csíksomlyói Kegytemplomhoz látogattunk el, ahol épp misét tartottak, így az épületbe nem léphettünk be. Itt csak a templom előtt fotózkodtunk és néhány részletet hallhattunk hangszórón keresztül a miséből.

Pristyák Árpád 8/11.

Folytattuk utunkat a Békás-szoroshoz és a Gyilkos-tóhoz. Már az odavezető út izgalmas és tartalmas volt. Hiszen utazásunk közben gyönyörű tájakat láttunk és meglepődtünk, hogy náluk ilyenkor is van még hó. A szerpentinek nagyon félelmetesnek tűntek. Elég ijesztő volt közel menni a szakadék széléhez. Többen is rosszulléttel küzdöttek.

no images were found

Gyönyörű és felfoghatatlan, igazi látványosság ez a magashegyi táj. A buszból kiszállva észrevettük, hogy esik a hó, de egyikünk sem gondolta, hogy a Gyilkos-tavat hóesésben lesz részünk megcsodálni. Ahogy haladtunk a szorosok között, az az érzésünk támad, hogy szinte már ránk dőlnek. Szédítő sziklafalak vettek minket körbe, mindannyian egy természeti csodának lehettünk részesei.

Soltész Zsófi 8/11.

Este a kollégiumban a székely diákokkal táncházban vehettünk részt, ahol néptáncot tanítottak nekünk. A mi tájegységünkre jellemző friss csárdás lépéseit Varga Valéria tanárnő ismertette meg a székely tanulókkal. A vacsora után a tanárainkkal és a székely diákokkal közösen mentünk ki a belvárosba, és szétnéztünk a környéken.

Békési Fanni 8/11.

no images were found

Hétfőn reggeli után Székelyderzs, Segesvár, Korond és Farkaslaka megtekintése következett.

Székelyderzsre utaztunk és az UNESCO világörökség részét képező erődtemplomot tekintettük meg. Bent egy érdekes előadást hallgattunk meg a templom történetéről és arról, hogy mire használják a bástyáit. Minden család számára van négy akasztó fenntartva, hogy ott tárolhassa füstölt élelmiszereit (sonkát, kolbászt, szalonnát). Köztudott ugyanis, hogy a templomok állandó hűvös hőmérséklete évszázadok óta szívesen használt hely hűtőszekrény gyanánt.

Nagy Tamás 8/11.

Segesváron megtekinthettük Dracula gróf házát és a Velencei Házat. A segesvári hegyi templom egyik legismertebb érdekessége a 172 fokból álló fedett lépcső, amely a vár főterétől a várhegyre vezet. Az itt álló hegyi templom a reformáció óta evangélikus templom. Ezért számunkra különösen nagy élményt nyújtott. A templom 1370 óta áll. Sok különlegesség fűzhető hozzá. Itt található az a világon egyedülálló ikon, amely egy arcon ábrázolja a Szentháromságot, valamint a négy apostolt szimbolizáló szoborcsoport. Ebben a templomban is találhatóak élelemtároló eszközök, a legrégebbi 551 éves. A templomhoz gyönyörű templomkert valamint gondosan rendbetartott evangélikus temető is tartozik.

Mindezek után Korondra érkeztünk ahol a bazársorok között nézelődhettünk és vásárolhattunk a gyönyörű kézműves termékek széles választékából. Séta közben megcsodálhattuk a szebbnél-szebb székely kapukat is. Minden kapu egy külön történet. Amikor a székely ember kivágja a család földjén található fát, akkor az élettelenné vált fából újból élőt teremt. S miközben a kaput készíti, a lelkét leheli bele a fába. Nagyon érdekes, hogy mindegyik székely kapun egy idézet található valamint belevésik a házaspár nevét is az utókor számára.

Szegedi Bertalan 8/11.

A nap végén Farkaslakára utaztunk, ahol Tamási Áron sírhelyénél koszorúztunk. Rám esett az a megtisztelő feladat, hogy én koszorúzhattam meg a sírhelyét. A koszorúzás után részleteket olvasott fel nekünk Pinténé Kosina Judit Tanárnő az Ábel a rengetegben című regényből.A tartalmas nap után elérkezett az utolsó esténk, amit a székely diákokkal tölthettünk.

no images were found

Az utolsó nap március 15-én, nemzeti ünnepünkön egy magunk által elkészített műsort adtunk elő az unitárius templomban. Tetszett a közönségnek, ahogy a kokárda színeit ábrázolva vettünk fel egy alakzatot. Szerintem is jó ötlet volt. Ott minden március 15-én az iskola tanulói és az éppen oda utazó diákok, ottani díszes öltözék és hangos zenei kíséret mellett vonulnak végig a városon négy sorfalba állítva. Ahogy vonultunk a főtérre, elnézve a saját házuk előtt álló családokat, embereket, megfigyelhettük, mennyire magyarnak érzik magukat, sőt lehet, hogy ők inkább igazi magyarként viselkednek és élnek, mint mi.

Soltész Zsófi 8/11.

Nekem nagyon tetszett az utazás a táj gyönyörű volt. Örülök, hogy sok érdekes programban vehettem részt és új embereket ismertem meg. Átérezhettem, hogy milyen máshol élő magyarnak lenni. Bármikor visszamennék.

Nagy Tamás 8/11.

Rengeteg élménnyel, emlékkel és tudással gazdagodtam az utazás során. Már nagyon várom, hogy áprilisban újra találkozhassak székely diáktársaimmal. Engem a kirándulásban mégis Erdély varázslatos természeti adottságai nyűgöztek le.

Török Fuzsina 8/11.

Büszkén állíthatom, hogy rengeteg felejthetetlen élménnyel gazdagodtunk, és beletekintést nyerhettünk az Erdélyiek életébe, szokásaikba és nagyon nagy szeretetüket éreztették velünk.

Poór Daniella 8/11.

Összesen 1500 kilométert utaztunk, de nagyon jó volt, és alig várom, hogy a székelyek is eljöjjenek hozzánk.

Vangor Alexandra 8/11.

Köszönet

Ezúton szeretnék köszönetet mondani minden kedves kollégámnak, aki segítette a Határtalanul pályázat megvalósítását.

Időrendben haladva köszönöm Kerekes Attila tanár úrnak, akivel egyetemben adtuk be a pályázatot. A tartalmi összeállításban sokat segített Haizer Tiborné és Tolnai Zsuzsanna tanárnő valamint Somoskői Dénes tanár úr.

Az előkészítő órák megvalósításában dr. Pénzesné Fekete Henriett tanárnő volt segítségemre.

A március 15-i műsor forgatókönyvéért és a próbák koordinálásáért Tamás Melinda tanárnőnek tartozom köszönettel.

Belinszky Etelka tanárnőnek köszönjük a dalok betanítását.

Az utazás megvalósításában nyújtott segítségükért Pinténé Kosina Judit, Varga Valéria és Pethő Károly kollégáimnak tartozom köszönettel. A táncház kivitelezésben Varga Valéria, az irodalmi háttér biztosításában Pinténé Kosina Judit, az utazás dokumentációjának megvalósításában Pethő Károly volt segítségünkre.

Nagyon hálás vagyok Bozorády Ildikónak, aki az utazás előtti áhítaton a sikeres utazásért imádkozott.