Iskolánk az Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium évtizedes kapcsolatot tart fenn a hollandiai Doetinchem város iskolájával. Minden évben nagy szeretettel várnak és várunk cserediákokat tapasztalatszerzésre. Nagyon örültünk mi 14-en, hogy bennünket ért a megtiszteltetés és összekötve a kellemest a hasznossal kiutazhattunk oda. Természetesen sok kérdés volt bennünk a repüléssel, az ismeretlen emberekkel és szokásokkal kapcsolatban, amelyeket kísérőtanáraink, Bányai Györgyi és Nyíri Adrienn tanárnő, igyekeztek megválaszolni. Osztálytársaink és tanáraink nehéz szívvel, de bátorítva engedtek utunkra azon a november ötödikei szombat hajnalban.
Vonatozás helyett idén repülővel utaztunk, így kényelmesen és gyorsan elértünk Európa másik szegletébe. A repülőtérre vezető út vidám hangulatban telt. A reptéri biztonsági intézkedések viszont nagyon szigorúak voltak. A légiutaskísérők gyors tanfolyamon avattak be minket a repülés rejtelmeibe. A sima és biztonságos landolás után mindenki sértetlenül megkapta a maga csomagját. Ide – Amsterdamba jöttek értünk a befogadó családok, a két szervező tanárral együtt. A családoknál elfoglalva helyünket végre kipihenhettük az utazás fáradalmait, ismerkedtünk holland barátainkkal.
Másnap átutaztunk vonattal Arnhembe, de ez a vonat nem a magyarországi vonatokhoz volt hasonló, hanem egy modern villamost idézett. Ez a nap lazán, és vidáman, minden kötöttségektől mentesen telt el.
Hétfőn biciklire pattantunk – ami ott természetes közlekedési eszköze a holland embereknek – és 12 km megtétele után iskolába értünk. Ott a holland, magyar és baszk tanulókat csoportokra osztották, minden csoportnak megvolt a maga feladata, melyek a következők voltak :
- Gyorsrandi – 3 nemzet (baszk, holland, magyar) kultúrájának megismerése, és megismertetése.
- Töri óra – a holland történelembe való beavatás
- Fapapucsban táncolás – a holland nemzeti „lábviselet” testközelben való kipróbálása tánc közben
- Helter Skelter – közkedvelt játék, melynek lényege, hogy kartonpapír utat készíteni abból a célból, ki tud minél lassabban eljuttatni egy üveggolyót a célba.
Kedden látogatást tettünk a Holland Felszabadítási Múzeumban, ahol egy II. világháborús kiállítást tekintettünk meg. A mégrázó éleményektől való szabadulásképpen elmentünk Nijmegenbe jégkorcsolyázni.
A szerdai napot Amsterdamban töltöttük, bejártuk az Anne Frank múzeumot, voltunk a Rijksmuseumban, ahol Rembrandt és Vermier képeket csodálhattunk meg tárlatvezetéssel, hajókáztunk a várost behálózó csatornákon. Meglepődve tapasztaltuk, hogy van olyan ház, aminek a bejárata egyben csónakkikötő is
A csütörtök ismét az iskolában telt különféle feladatokat oldottunk meg, például zenét és dalszöveget szereztünk.
Pénteken délelőtt sportvetélkedőn vettünk részt, délután készültünk a hazautazásra, este pedig záróbulival búcsúztunk. Egymás nemzeti ételeit kóstoltuk meg, a baszkok halas étele mindekinek ízlett. A csütörtökön szerzett zenét és szöveget is előadtuk nem kis mulatság közepette.
Az átélt napok és feladatok mélyen összekovácsoltak minket, egy harmadik, de közös nyelven (angol) könnyes búcsút vettünk egymástól. Kölcsönösen megígértük, mindent megteszünk azért, hogy jövő év áprilisában újra találkozhassunk. A családoktól kapott ajándék tenni fog róla, hogy felidézhessük az emlékeket akkor is, ha már halványulnak.
Megérkezésünket követően osztálytársaink és tanáraink részletesen kifaggattak bennünket az átélt élményekről, de szóban elmondva nem gyakorolt akkora hatást, mint lélekben átélve. Hálásak vagyunk az iskolánknak és tanárainknak, hogy lehetőséget kaphattunk más ország tradicionális értékeinek a megismerésére és nyelvtudásunk fejlesztésére.
Hemaid Nóra 4/10