A Sciacca-i “ENRICO FERMI” Nyelvi Líceum hivatalosan is elindította az Erasmus+ projektet német nyelven, amelynek címe: “Közösen alakítsuk a jövőt és a világot fenntarthatóan, valamint vezessük a változást”.
A tevékenységek 2024. október 21. és 25. között zajlottak, egy jelentős kezdeményezés keretében, amely 24 diákot és tanáraikat fogadta Magyarországról, Szlovákiából és Görögországból, és az iskolát a kulturális csereprogramok élénk központjává tette. A projekt 2023 júliusában indult egy pedagógusok számára szervezett mobilitási programmal Magyarországon, ahol a négy részt vevő ország képviselői közösen egyeztették és részletesen megtervezték a megvalósítandó tevékenységeket. A projekt koordinálását a némettanárok, Maria Miceli és Christakopoulou Trisevgeni végezték az iskola igazgatójával, Maria Paola Raia-val együtt.
A kétéves projekt középpontjában az ökológiai fenntarthatóság áll. A három országból érkező résztvevőket ünnepélyes fogadtatásban részesítették az iskola nagytermében, ahol a diákok Beethoven “Örömódáját” énekelték német nyelven, amely a béke és testvériség szimbóluma, amely az Európai Unió értékeit tükrözi. Az iskola zenekara különleges hangulatot teremtett az eseményen, erősítve az összetartozás érzését. A résztvevők egy-egy pólót kaptak a projekt logójával, amely a különböző kultúrák közötti együttműködés és egység szimbóluma.
A workshopok és tanulmányutak központi témája a víz volt. A diákok a vízkészletek fenntartható kezelésének kérdésével foglalkoztak, amely bolygónk szempontjából alapvető fontosságú, különösen a klímaváltozás korában. A program célja az volt, hogy felhívja a fiatalok figyelmét a víz megőrzésének és felelősségteljes felhasználásának szükségességére.
A szicíliai első találkozóra tervezett tevékenységek között az alábbi laboratóriumi és oktatási programok szerepeltek:
-Multimédiás bemutatók: “A partneriskolák bemutatkozása”.
-Az “Ökológiai lábnyom” kérdőív eredményeinek kiértékelése és bemutatása a plenáris ülésen.
-Csoportos munka: “A fenntarthatóság története”.
-Interaktív olasz nyelvóra játékokkal.
-Diákok és tanárok részvétele az osztálytermi tanórákon.
-Az iskolai munkán túl a program helyi helyszínekre szervezett tanulmányutakat is tartalmazott, ahol a fenntarthatóság gyakorlati megvalósítását figyelhették meg:
-Látogatás a Lago Arancio víztározónál és gátjánál, ahol egy mérnök ismertette az építmény működését és az aszály által okozott problémákat.
-Kirándulás Sambuca di Siciliába, ahol a diákok megtekintették a Gianbecchina Galériát és a Panitteri Palota Régészeti Múzeumát.
-Környezetvédelmi oktató workshopok a “Marevivo” szervezettel a Baia del Corallo öbölben, amelyek a tengeri biológia és a tenger biodiverzitásának megőrzésére összpontosítottak.
-Virtuális búvárkodás a Ferdinandea-szigeten Oculus Visors segítségével.
-A diákok és tanárok részt vettek egy városi rehabilitációs projekt bemutatásán a palermói Trapezmólónál, ahol a városi kikötő ökológiai és kulturális átalakításáról hallhattak előadást.
További programok:
-Panorámás látogatás a Scala dei Turchi sziklafalánál.
-Vezetett túra a Kolymbethra kertben, amely a történelmi vízgazdálkodás példája.
-Látogatás egy bio-narancsfarmon Ribera városában, ahol a vízgazdálkodás fenntartható megőrzésének szükségességéről tanultak.
Ez a találkozó csupán a kezdete egy hosszú együttműködésnek, amely egy közös strasbourgi látogatással folytatódik 2025 decemberében, és egy fenntartható tanulási tér kialakításával az iskolában. A nemzetközi mobilitás nemcsak tanulási lehetőséget jelent, hanem a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás értékeinek megerősítését is szolgálja.
A mai fiatalok a jövő vezetői lesznek, és ha most tudatosítjuk bennük a fenntarthatóság fontosságát, akkor hozzájárulhatunk egy jobb jövő kialakításához. A víz egy véges és értékes erőforrás, ezért kulcsfontosságú, hogy a következő generációk tudják, hogyan kell azt fenntartható módon kezelni. Az ilyen nemzetközi projektek elősegítik az ötletek és megoldások megosztását, amelyek egy fenntarthatóbb jövő felé vezetnek.
Összegzésképpen az Erasmus+ projekt egy kiemelkedő lehetőség a diákok személyes és kulturális fejlődésére, és arra ösztönzi őket, hogy aktívan vegyenek részt egy fenntartható jövő formálásában.